Sunday, April 12, 2009

Your body is the temple of God

Jag har tänkt på det här att tycka om sig själv. Att tycka att man själv är snygg, vacker och bra som man är. Jag tror också att det är något man behöver höra varje dag. Något media är väldigt bra på är att säga emot sig själv. Nästan överallt ser man artiklar, kampanjer och löpsedlar som talar om att man ska vara nöjd med sig själv. Hur viktigt det är att inte låta sig påverkas av vad andra tycker. Sådant tycker jag är helt rätt. Samtidigt kan man se dagen efter en löpsedel som lyder: "Gå ner 1 kilo i veckan!", eller "Bli sommarsmal!", och jag kan lova att nu efter påsk kommer vi få se löpsedlar som berättar för oss hur vi ska kunna gå ner det där kilot vi lagt på oss över påsk. Ena dagen ska vi vara nöjda med oss själva, andra dagen ska vi gå ner i vikt så att vi kan vara smala och lyckliga som tjejen i tidningen. Motsägelsefullt? Yep.

Som vilken tonårstjej som helst har jag "mina dagar", när jag är mindre nöjd med mig själv. Det betyder dock inte att jag vill gå ner i vikt. Den vikt jag har nu (jag har ingen koll på hur mycket det är) är där jag vill stanna. Jag har ingen önskan att gå ner i vikt på det sättet att jag skulle banta. Jag tror att nyckeln till att tycka om sig själv är kärlek från sin omgivning. (Jag inser att jag låter som värsta hippien "peace and Loooove man") Men att man får uppmuntran från sina vänner och familj är en grundsten. För även om man inte ska vara beroende av bekräftelser så är det alltid viktigt att få uppmuntran. Vi behöver det för att kunna fortsätta. Sen måste man också kunna se på sig själv i spegeln och säga "Fett snygg jag är". Det spelar ingen roll hur fjantigt det låter. Prova bara. Det kommer att fungera så småningom. När du tycker om dig själv kommer du att kunna se på omgivningen på ett annat sätt också.

Så. Du är vacker och absolut underbar.

Kram!

No comments: