Friday, April 24, 2009

Grupptrycket igen..

Engelska nationella gick bra. Jag fick ner allt jag ville säga och ja, det kändes faktiskt väldigt bra. Ovanligt, för jag brukar alltid känna att det gick dåligt när jag skrivit uppsattser och prov. Förhoppningsvis visar betyget att det gick bra också. Jag nöjer mig inte med mindre än ett MVG, inte när det är för Engelska A i alla fall.

Jag glömde mina nycklar imorgon, vilket känns lite surt. Jag kommer inte åt anteckningarna från intervjun jag gjorde i onsdags och som jag ska sammanfatta idag. Jag kan inte heller skriva klart ULS uppgiften om grupptryck under tonåren, vilket gör att jag får rå-improvisera på måndag när jag redovisar. Men det får gå bra. Har vi som tonåringer förresten svårare att falla för grupptrycket, just av den anledningen att vi är tonåringar? Rent biologiskt borde vi ju ha det, jag menar, vår kropp förändras och vi förväntas bryta oss fria och bli självständiga individer. Men enligt en amerikansk forskare ligger en 16-åring på samma intellektuella stadie som en vuxen, vi har alltså samma tekniker för argument som en vanlig vuxen. Om det är så borde ju vuxna ha lika lätt att falla för grupptrycket som vi, och tvärtom? Mycket klurigt det här...

Efter skolan vet jag inte hur jag ska göra. Jag och Alice snackade om att träffas innan cafékvällen, men hon har inga pengar på mobilen, och jag vet inte riktigt när hon slutar för dagen.. Jag får väl helt enkelt bara ringa och hoppas att hon inte är på lektion.

Kram!

No comments: