Sunday, March 29, 2009

Miracle fruit, mysterious fruit, mirakelfrukt

För några veckor såg jag på ett CSI program där de nämnde "Miracle Fruit". De förklarade att det var en liten frukt som gör att allt surt och bittert smakar sött. Tydligen är det en liten frukt, eller bär om man vill kalla det så där köttet innehåller glykoproteiner som binder smaklökarna när man har det i munnen. Den hittades för första gången 1725 i västra Afrika där folket åt en sån frukt innan de åt mat. Den finns nu lite överallt i världen men har inte blivit så vanligt i Sverige. På http://www.mirakelfrukten.se/ kan man köpa bären i tablettform.

Jag måste säga att jag är helt såld. Tabletterna fungerar så att man har den på tungan under tiden den löses upp. Sen kan man äta allt. Tänk dig att stoppa i dig citroner, rabarber, lök, till och med tabasco utan att det blir äckligt. Seriöst. Jag måste få tag på det. På hemsidan som jag skrev ovan kan man köpa för typ 150 kr. Jag är väldigt medveten om att det låter som droger, bara namnet ger lite skumma associationer. Men vad jag har läst så är det fullt lagligt och ger inga som helst biverkningar eller liknande. Får jag tillfälle ska jag lungt köpa.
Kram!

No comments: