Monday, March 30, 2009

Ingen bihålsinflammation...

Nej... Men tydligen har jag skolios... Eh, what?! Läkaren lyssnade på mina lungor och helt plötsligt sa han: "Du har skolios". En aning chockad blev jag, särskillt när skolhålsovården i grundskolan kollade ryggraden och sa att jag hade en perfekt rygg. Jag har läst på lite om min "nya" rygg och såhär beskrivs det:

Vad är det egentligen en skolios? Jo, en krokig ryggrad, som betraktad bakifrån även är böjd i sidled. Skolios är ingen sjukdom utan just bara en beskrivning av ryggradens utseende.Man kan benämna dessa krökningar av ryggraden på olika sätt beroende på om de kan rätas ut eller inte. En funktionell skolios rätas ut när man sitter eller ligger. Om ryggen inte förändras vid liggande eller sittande ställning har man en strukturell skolios. Vanligast är att skolios uppstår i barn eller ungdomsåren när man växer som mest under puberteten. De kraftigare krökningarna är vanligare hos flickor än pojkar.

Men jag har inte så kraftig som bilden... tror jag inte i alla fall. För riktigt så sned är jag ju ändå inte... Eftersom läkaren upptäckte min skumma rygg när jag satt ned så har jag strukturell skolios också.. Well, that's interesting... Vad gällande mina bihålor så var slemhinnorna svullna, så nu ska jag få kortisonnässpray och tabletter som tar bort svullnaden och ipren. Biverkningarna av de där tabletterna kan vara sömnlöshet och nervositet. Vanföreställningar är inte heller helt ovanligt. Så om jag skriver något knäppt här någon gång.. eller ja, knäppt över det vanliga, så förstår ni varför. Hehe.

Kram!

2 comments:

Hannes said...

Oww, that sucked :(

Men vad händer då? Kommer det lösas tillslut av sig självt eller..?

Evynina said...

Oj oj oj inte bra,du låter ju riktigt sjuk!Undrar samma sak som Hannes,kommer det att lösa sig eller? Du får krya på dig,jag hejar!:D
Stor KRAM eve