Saturday, October 10, 2009

Taken

Filmen "Taken" gick på tv1000 action ikväll. Filmen handlar om en pappa som jobbat åt staten som, i milda ord, förebygger brott. More or less. Under tiden han jobbat hade han ägnat noll tid åt sin dotter och fru som till slut lämnar honom. När hans dotter sen fyller 17 bestämmer han sig för att ta igen den tid han missat. Dottern bestämmer sig dock för att spendera sommaren i Paris med sin kompis, och efter övertalning lyckas hon få pappans tillåtelse. I Paris blir hon kidnappad och säljs till prostitution. Pappan bestämmer sig då för att göra allt för att få tag på henne. Och då menar jag allt. Han dödar varje kotte han träffar på i jakten på att få tag på sin dotter. Tanken slog mig då. Hur mycket är man villig att göra för att rädda en närstående? Ett barn, syskon, förälder? Skulle du kunna döda för att rädda livet på någon i din familj?

Å andra sidan kan man kanske säga att han på ett eller annat sätt var "arbetsskadad". Döda för att skydda, eller åtminstonde skada för att skydda var det han gjort hela sitt liv. Och han var grymt bra på det. Så självklart tar han till det som behövs. Och man kan ju lugnt säga att det inte hade fungerat en sekund att försöka förhandla med kidnapparna.

Just nu vet jag inte var jag ville komma med det här inlägget. Det är för sent på kvällen. Jag går och lägger mig. Strunta i det som står ovan :)

Kram!

1 comment:

Helena said...

För att plocka upp diskussionen. Jag skulle ( i alla fall i tanken, sen vet man ju inte hur man gör om det händer) helt klart kunna döda för min familj/vänner. Men bara om det är försvar, annars tycker jag att det är rätt onödigt .. :)