Sunday, September 28, 2008

Söndag

Hemma från kyrkan.
Jag känner mig lite lättretlig idag... Jobbigt.
I alla fall så borde jag som vanligt sitta och plugga svenska och matte, och som vanligt gör jag allt annat utom just det. Varför har jag ingen disciplin för? Skärpning Victoria...
Livet rullar på.
Så just nu tittar jag ut genom fönstret på mamma och Chakko som kommer gående, skriver blogg och dagbok, allting samtidigt. Frågar du mig hur jag gör det så svarar jag: simultanförmågan, kvinnans bästa vän, näst efter diamanten... och kläder... och smink.. Jaja. Simultanförmågan finns någonstans bland alla våra materiella bästisar.

För att gå över till något helt annat så håller jag på att läsa "Flyga Drake". Den är helt otrolig!
Det handlar om två små pojkar, en rik och hans lojale tjänare som är bästa vänner. De gör allt tillsammans och kan läsa varandra som böcker.
Den rike pojken, Amir, ser en dag sin tjänare bli våldtagen av andra pojkar. Men istället för att gå emellan så står han bara där, handfallen, och tittar på.
Det sveket förstör deras vänskap och när det blir krig i Afghanistan flyttar Amir och hans pappa till USA, vilket gör att deras kontakt klipps av helt. Amir börjar ett nytt liv i USA, han blir författare och gifter sig.
Men ungefär femton år senare så ringer någon Amir och ber honom komma tillbaka. "Du kan ställa allting till rätta" säger han.
Amir åker till Afghanistan och längre har jag inte kommit. :)
Men jag måste säga att det antagligen är en av de bästa böcker jag läst, och jag är inte ens klar med den. Jag gråter och skrattar med den på ett sätt jag inte gjort med en bok på jag vet inte hur länge. Jag rekommenderar den starkt!

Nu ska jag väll återgå till att försöka övertala mig själv att göra mina läxor.
Kram!

1 comment:

Anonymous said...

jag håller också på och läser flyga drake, eller rättare sagt... jag ska snart börja :) men det är en skoluppgift så det räknas som plugg! ;)

Lycka till med plugget!
Kram Josefin