Saturday, August 29, 2009

Komplimang, eller förolämpning... eller något därimellan?


Snabb som ett får

Igår fick jag just den kommentaren av min kära klasskompis Helena (http://www.eskaton.blogg.se/), och hon utmanade mig att skriva något om denna... kommentar. För vad betyder det egentligen att vara snabb som ett får? För får brukar väl inte vara speciellt snabba, eller?

Min mormor och morfar har haft får, och enda gången de springer är när de får mat, eller blir rädda. De då springer inte speciellt snabbt, och de ser inte vidare intelligenta ut. Så frågan är då om "snabb som ett får" är en komplimang, eller en förolämpning? Och när ska man använda det?

Ett tillfälle att använda det skulle ju kunna vara om någon springer till sin mat, i till exempel skolan (inte för att det skulle hända för ofta, maten är inte direkt något att springa för). För springer man till sin mat så gör man ju precis som fåren, och inte ser man vidare intelligent ut heller.

På frågan om det är en komplimang eller förolämpning så tror jag att jag skulle ta det mer som en förolämpning. Får är ju ändå inte direkt kända för sin otroliga fart, utan mer för att de ser och beter sig ganska IQ-befriat.

Så, om du någon gång får kommentaren "Snabb som ett får" så vet du exakt hur du ska tolka det.

1 comment:

Helena said...

Hahaha!! Jag är så stolt just nu Victoria, så STOLT över dig! Det är grymt skrivet! ;)