Tuesday, December 04, 2007

En kul grej

Okej. Mycket som händer. Nu är det nobelvecka och alla kämpar för fullt. Jag har valt litteraturgruppen och vi håller på att skriva en novell. Inte det direkt roligaste... Men, men.
På fredag är det nobelfest och eftersom det är så få killar i vår klass så får varje kille två bordsdamer. Jag och Josse och Hannes. Hehe. Kul kul.
Men, jag måste berätta lite kort om förra fredagen.
Jag gick nämligen runt på ringen. Först MQ och sen H&M, när jag är inne på HM så kommer någon snubbe fram till mig.
"Du, jag måste bara få fråga en sak."
"Eh, Okej."
"Jo, jag bara märkte att det lyser om dig. Hela du strålar och du har en helt annan energi än vad någon annan här har. Jag såg dig i den andra affären också och tänkte att jag bara måste få veta vad det var."
"Jaha, okej." Coolt tänkte jag :P
"Varför är det så?"
"Jaaa... Jag är kristen."
"Jasså är du det! Och så är du väldigt lång också. Hur lång är du?"
"1.75."
"Oj, ja det var långt. Så då är det att du är lång och så är du kristen."
"Jaaa..."
"Men det var intressant. Men tycker du inte att det var lite duktigt av mig att se det här. Att du lyser liksom. Det kan ju inte vem som helst se, kan det kanske vara en på tusen?"
"Ehm, det vet jag faktist inte."
"Nej, nej, det är ju klart. Men du är kristen sa du, gör du all dem här ritualerna och så eller?"
"Vad menar du?"
"Jomen, du går till kyrkan på söndagar och allt sånt där."
"Jadå, jag går till kyrkan på söndagar och på ungdomsmöten."
"Men, kommer du från en väldigt religös familj och så eller?"
"Nah. Alltså, min familj är ju kristna och de har tagit mig till kyrkan och så. Men jag har fortfarande fått ta mitt eget beslut. Det är jag själv som har velat bli kristen och följa Gud liksom."
"Jaja. Okej. Men tack för att jag fick fråga. Nu slipper jag ligga sömnlös inatt."
Och så försvann han bara...
Jag har ingen som heeelst aning om vem det var, men kul var det, och uppmuntdande. För det är ju det man ber om. Att man ska få lysa Gud vart man än går, och lite bekräftelse är ju aldrig fel :) Nu kommer jag inte ihåg hela konversationen ord för ord, men det var i stora drag det jag skrev nu.

Kram kram!

No comments: